Fiat 124 je stredne veľké rodinné auto vyrábané Fiatom v rokoch 1966 až 1974. Bolo náhradou za Fiat 1300 a Fiat 1500. Dnes ja pravdepodobne najznámejším ako základ pre auto ruskej výroby Lada, ktorej výroba pokračuje od roku 1974 dodnes. Vďaka všadeprítomnej Lada verzie vo východnej Európe (ako aj v latinskej Amerike a Karibiku) sa “stodvadsať štvorka” stala ikonou a v prípade, ak Ladu priznáme Fiatu, tak je Fiat 124 so všetkými svojimi klonmi jedným z napredávanejších áut na svete. Po svete jazdí viac, ako 15 miliónov kusov.
Fiat 124 bol predstavený svetu vyhodením z lietadla, načo bezpečne pristál na padáku. Okamžite zožal pozitívne kritiky a stal sa európskym autom roku (bol v poradí štvrtým držiteľom tejto ceny a prvým v Taliansku). Ocenený bol aj kvôli svojmu priestrannému interiéru, brzdy na všetkých kolesách a ľahkú konštrukciu. Dosť neobvyklé je aj to, že bola väčšina súčiastok vyrobebá špeciálne pre toto auto. Jedine prevodovka bola použitá z už existujúceho modelu Fiat 1500. Produkcia Fiatu 124 sa v roku 1974 pretransformovala na novší model Fiat 131 Mirafiori.
Verzie Fiatu 124
V apríli 1967 sa začala vyrábať verzia kombi. Trochu predĺžená a luxusnejšia verzia 124 sedanu bola Fiat 125, ktorá vyšla v roku 1967. Z pôvodného modelu sa zrodili aj Fiat 124 Sport Spider a Fiat 124 Coupé, obidve sa stali klasikou sedemdesiatych rokov.
Motory vyrábané pre Fiat 124
Model | Objem valcov | Výkon |
1200 | 1197 cm3 | 44 kW (49 kW) |
1400 | 1438 cm3 | 51 kW (55 kW) |
1400 Special T | 1438 cm3 | 59 kW |
1600 Special T | 1592 cm3 | 70 kW |
Abarth Rally | 1756 cm3 | 94 kW |
Sovietsky model
V rokoch 1966 až 1970 sa Fiat spolupodieľal na výstavbe fabriky AvtoVaz na výrobu automobilov v Sovietskom zväze. Továreň produkovala upravenú verziu 124R známej 124 a nazvala ju Lada BA3-2101 / Zhiguli (na zahraničné trhy bola dovážaná ako Lada 1200) až do roku 1988. Tieto autá sú skoro totožné s Fiatom 124, až na brzdy na zadných kolesách, vylepšený motor a tenšiu oceľ. Tieto vozidlá sa vyvážali hlavne do krajín východnej Európy. Do roku 2000 ich bolo predaných viac. ako 14 miliónov kusov a výroba bude pokračovať až do roku 2012.
Indický model
Fiat 124 bol predávaný a vyrábaný aj v Indii spoločnosťou Premier Automobiles od roku 1986 ako Premier 118NE. Auto bolo veľmi podobné verzii z roku 1966 okrem niekoľkých kozmetických zmien. Premier používal motor Nissan A12 (1171 cm3) namiesto originálneho motoru Fiat. Najväčším problémom týchto áut bola však hrdza. Ku koncu výroby vyšla vylepšená verzia v spolupráci s firmou Peugeot nazvaná Viceroy. Automobil bol nahradený modernejšími vozidlami a jeho výroba bola zastavená v roku 2001.
Španielsky model
Na základe licenčnej dohody medzi firmami Fiat a SEAT, bolo vozidlo v Španielsku predávané pod názvom SEAT 124 medzi rokmi 1968 a 1980. Auto bolo v Španielsku veľmi úspešné a bolo predávané vo štvordverovej a v kombi verzii.
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=lBYDJIZtTm8