Fiat 124 je stredne veľké rodinné auto vyrábané Fiatom v rokoch 1966 až 1974. Bolo náhradou za Fiat 1300 a Fiat 1500. Dnes ja pravdepodobne najznámejším ako základ pre auto ruskej výroby Lada, ktorej výroba pokračuje od roku 1974 dodnes. Vďaka všadeprítomnej Lada verzie vo východnej Európe (ako aj v latinskej Amerike a Karibiku) sa “stodvadsať štvorka” stala ikonou a v prípade, ak Ladu priznáme Fiatu, tak je Fiat 124 so všetkými svojimi klonmi jedným z napredávanejších áut na svete. Po svete jazdí viac, ako 15 miliónov kusov.

Fiat 124

zdroj: wikipedia.org

Fiat 124 bol predstavený svetu vyhodením z lietadla, načo bezpečne pristál na padáku. Okamžite zožal pozitívne kritiky a stal sa európskym autom roku (bol v poradí štvrtým držiteľom tejto ceny a prvým v Taliansku). Ocenený bol aj kvôli svojmu priestrannému interiéru, brzdy na všetkých kolesách a ľahkú konštrukciu. Dosť neobvyklé je aj to, že bola väčšina súčiastok vyrobebá špeciálne pre toto auto. Jedine prevodovka bola použitá z už existujúceho modelu Fiat 1500. Produkcia Fiatu 124 sa v roku 1974 pretransformovala na novší model Fiat 131 Mirafiori.

Verzie Fiatu 124

V apríli 1967 sa začala vyrábať verzia kombi. Trochu predĺžená a luxusnejšia verzia 124 sedanu bola Fiat 125, ktorá vyšla v roku 1967. Z pôvodného modelu sa zrodili aj Fiat 124 Sport Spider a Fiat 124 Coupé, obidve sa stali klasikou sedemdesiatych rokov.

Motory vyrábané pre Fiat 124

Model Objem valcov Výkon
1200 1197 cm3 44 kW (49 kW)
1400 1438 cm3 51 kW (55 kW)
1400 Special T 1438 cm3 59 kW
1600 Special T 1592 cm3 70 kW
Abarth Rally 1756 cm3 94 kW

Sovietsky model

V rokoch 1966 až 1970 sa Fiat spolupodieľal na výstavbe fabriky AvtoVaz na výrobu automobilov v Sovietskom zväze. Továreň produkovala upravenú verziu 124R známej 124 a nazvala ju Lada BA3-2101 / Zhiguli (na zahraničné trhy bola dovážaná ako Lada 1200) až do roku 1988. Tieto autá sú skoro totožné s Fiatom 124, až na brzdy na zadných kolesách, vylepšený motor a tenšiu oceľ. Tieto vozidlá sa vyvážali hlavne do krajín východnej Európy. Do roku 2000 ich bolo predaných viac. ako 14 miliónov kusov a výroba bude pokračovať až do roku 2012.

Indický model

Fiat 124 bol predávaný a vyrábaný aj v Indii spoločnosťou Premier Automobiles od roku 1986 ako Premier 118NE. Auto bolo veľmi podobné verzii z roku 1966 okrem niekoľkých kozmetických zmien. Premier používal motor Nissan A12 (1171 cm3) namiesto originálneho motoru Fiat. Najväčším problémom týchto áut bola však hrdza. Ku koncu výroby vyšla vylepšená verzia v spolupráci s firmou Peugeot nazvaná Viceroy. Automobil bol nahradený modernejšími vozidlami a jeho výroba bola zastavená v roku 2001.

Španielsky model

Na základe licenčnej dohody medzi firmami Fiat a SEAT, bolo vozidlo v Španielsku predávané pod názvom SEAT 124 medzi rokmi 1968 a 1980. Auto bolo v Španielsku veľmi úspešné a bolo predávané vo štvordverovej a v kombi verzii.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=lBYDJIZtTm8