Pod značkou Croman sa vyrábali 2 rodiny áut, jedna z nich produkovaná v rokoch 1985-1996 a druhá v rokoch 2005-2011. V súčasnosti je už ich výroba skončená.
Fiat Croma (1985-1996)
Tento typ môžeme považovať za pôvodný model Croma, vyrábal sa v prevedení 5-dverového hatchbacku, používal podvozok “Type Four”, ktorý bol naprojektovaný v spolupráci s viacerými spoločnosťami a bol použitý aj v ďalších vozidlách(Saab 9000, Lancia Thema, Alfa Romea 164). Tento model Fiat Croma bol zameraný na segment rodinných áut a bol nástupcom Fiatu Argenta.
Croma v roku 1987 dostala v Írsku cenu Semperit Irish Car of the Year .
Upravená verzia(1991)
V roku 1991 prešiel model výraznou zmenou, dostal novú prednú časť auta, ktorá záhŕňala zmeny v dizajne svetiel, maske nárazníku a mriežke chladiča. Taktiež bol model vybavený novým motorom s priamym vstrekovaním. Produkcia sa zastavila v roku 1996 a Fiat opustil segment rodinných áut. Fiat Marea, malé rodinné auto založený na Fiat Brava/Bravo, nahradilo Fiat Croma a Tempra.
Motory
Croma ako prvé osobné auto na svete malo k dispozícii motor s priamym vstrekovaním Turbo Diesel, pričom dostupné boli viaceré varianty benzínových a dieselových motorov pôvodne založených na DOHC rodine Fiat motorov. Základné modely mali 1586 cm3(61kW) a 1995cm3(66 kW), motory so vstrekovaním paliva 2.0L s výkonom 88 kW resp. iná verzia motoru s turbodúchadlom a medzichladičom s výkonom 113 kW.
Dieselové motory boli 1.9 L s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním s výkonom 68 kW a 2499 cm3 v normálnom prevedení s výkonom 55 kW resp. vezia s turbodúchadlom s 85kW výkonu. Tento motor nahradil predchádzajúcu verziu 2446 cm3 74kW. Taktiež bol dostupný 2.5L V6 benzínový motor.
Parametre
Dĺžka | 4,495 mm |
Šírka | 1,755 mm |
Výška | 1,425 mm |
Rázvor | 2,660 mm |
Váha | 1,095 kg |
Fiat Croma 2005-2011
V roku 2005 predstavil Fiat veľké cross-over kombi s vertikálnymi zadnými výklopnými dverami, pripomínajúci Fiat Stilo a týmto modelom znovu uviedli na trh Cromu, ktorá sa nevyrábala skoro 10 rokov. Nová Croma je založená na rozšírenom variante platformy GM Epsilon a zdieľa niektoré komponenty s Opelom Vectra a Saab-om 9-3. V Taliansku sa začala predávať v júni 2005.
Na rozdiel od predchádzajúceho modelu sa Fiat rozhodol nevyvíjať štandardné veľké rodinné auto, ale vydal sa cestou tvz. “Comfort Wagon”, čo je kompromis medzi veľkým MPV a kombi. Svojou výškou 1600mm spadal do kategórie medzi Mitsubishi Grandis a Ford S-MAX(výška 1655mm) a Toyotu Avensis Wagon(1525mm).
Vo februári 2007 Fiat UK oznámil, že Croma viac nebude dostupný v Británii, keďže bolo predaných iba okolo 900 vozidiel za celý rok 2005. Auto sa ešte predáva v niektorých krajinách, ale jeho produkcia bola zastavená začiatkom roku 2011. Croma celkovo nezaznamenala veľký úspech, ale dohromady sa jej predalo slušných 65 000 kusov ročne.
Motory
Croma mala dostupných 5 variant motoru. Benzínové motory boli dodávané Opelom, začínajúc úplne novým typom Ecotec 1.8L s výkonom 103 kW, nasledovaný 2.2L 108 kW. Avšak väčšina sa predávala s motorom MultiJet z dielne Fiatu v troch variantoch: 1.9L 8V s výkonom 88kW, 1.9L 16V s 110 kW výkonu a 2.4L päť-valcový 147 kW motor. Dieselové motory sú dizajnované na 6-stupňovú manuálnu prevodovku(dostupná je aj rovnaká automotická).
Parametre
Dĺžka | 4 755 mm, 4 783 mm(upravená verzia 1991) |
Šírka | 1 775 mm |
Výška | 1 600 mm |
Rázvor | 2 700 mm |
Prevodovka | 5 a 6-stupňová manuál, 6-stupňová automatická |
videá
http://www.youtube.com/watch?v=TuFwxfkQQ08