Pod značkou Croman sa vyrábali 2 rodiny áut, jedna z nich produkovaná v rokoch 1985-1996 a druhá v rokoch 2005-2011. V súčasnosti je už ich výroba skončená.

Fiat Croma

Fiat Croma (Facelift 1991), zdroj: wikipedia.org

Fiat Croma (1985-1996)

Tento typ môžeme považovať za pôvodný model Croma, vyrábal sa v prevedení 5-dverového hatchbacku, používal podvozok “Type Four”, ktorý bol naprojektovaný v spolupráci s viacerými spoločnosťami a bol použitý aj v ďalších vozidlách(Saab 9000, Lancia Thema, Alfa Romea 164). Tento model Fiat Croma bol zameraný na segment rodinných áut a bol nástupcom Fiatu Argenta.
Croma v roku 1987 dostala v Írsku cenu Semperit Irish Car of the Year .

Upravená verzia(1991)

V roku 1991 prešiel model výraznou zmenou, dostal novú prednú časť auta, ktorá záhŕňala zmeny v dizajne svetiel, maske nárazníku a mriežke chladiča. Taktiež bol model vybavený novým motorom s priamym vstrekovaním. Produkcia sa zastavila v roku 1996 a Fiat opustil segment rodinných áut. Fiat Marea, malé rodinné auto založený na Fiat Brava/Bravo, nahradilo Fiat Croma a Tempra.

Motory

Croma ako prvé osobné auto na svete malo k dispozícii motor s priamym vstrekovaním Turbo Diesel, pričom dostupné boli viaceré varianty benzínových a dieselových motorov pôvodne založených na DOHC rodine Fiat motorov. Základné modely mali 1586 cm3(61kW) a 1995cm3(66 kW), motory so vstrekovaním paliva 2.0L s výkonom 88 kW resp. iná verzia motoru s turbodúchadlom a medzichladičom s výkonom 113 kW.

Dieselové motory boli 1.9 L s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním s výkonom 68 kW a 2499 cm3 v normálnom prevedení s výkonom 55 kW resp. vezia s turbodúchadlom s 85kW výkonu. Tento motor nahradil predchádzajúcu verziu 2446 cm3 74kW. Taktiež bol dostupný 2.5L V6 benzínový motor.

Parametre

Dĺžka 4,495 mm
Šírka 1,755 mm
Výška 1,425 mm
Rázvor 2,660 mm
Váha 1,095 kg

Fiat Croma 2005-2011

V roku 2005 predstavil Fiat veľké cross-over kombi s vertikálnymi zadnými výklopnými dverami, pripomínajúci Fiat Stilo a týmto modelom znovu uviedli na trh Cromu, ktorá sa nevyrábala skoro 10 rokov. Nová Croma je založená na rozšírenom variante platformy GM Epsilon a zdieľa niektoré komponenty s Opelom Vectra a Saab-om 9-3. V Taliansku sa začala predávať v júni 2005.
Na rozdiel od predchádzajúceho modelu sa Fiat rozhodol nevyvíjať štandardné veľké rodinné auto, ale vydal sa cestou tvz. “Comfort Wagon”, čo je kompromis medzi veľkým MPV a kombi. Svojou výškou 1600mm spadal do kategórie medzi Mitsubishi Grandis a Ford S-MAX(výška 1655mm) a Toyotu Avensis Wagon(1525mm).

Fiat Croma Nuova

Fiat Croma Nuova, zdroj: topspeed.com

Vo februári 2007 Fiat UK oznámil, že Croma viac nebude dostupný v Británii, keďže bolo predaných iba okolo 900 vozidiel za celý rok 2005. Auto sa ešte predáva v niektorých krajinách, ale jeho produkcia bola zastavená začiatkom roku 2011. Croma celkovo nezaznamenala veľký úspech, ale dohromady sa jej predalo slušných 65 000 kusov ročne.

Motory

Croma mala dostupných 5 variant motoru. Benzínové motory boli dodávané Opelom, začínajúc úplne novým typom Ecotec 1.8L s výkonom 103 kW, nasledovaný 2.2L 108 kW. Avšak väčšina sa predávala s motorom MultiJet z dielne Fiatu v troch variantoch: 1.9L 8V s výkonom 88kW, 1.9L 16V s 110 kW výkonu a 2.4L päť-valcový 147 kW motor. Dieselové motory sú dizajnované na 6-stupňovú manuálnu prevodovku(dostupná je aj rovnaká automotická).

Parametre

Dĺžka 4 755 mm, 4 783 mm(upravená verzia 1991)
Šírka 1 775 mm
Výška 1 600 mm
Rázvor 2 700 mm
Prevodovka 5 a 6-stupňová manuál, 6-stupňová automatická

videá

http://www.youtube.com/watch?v=TuFwxfkQQ08