Fiat Dino je športový automobil, ktorý bol prvý krát predstavený v roku 1966 pri príležitosti stého výročia narodenia zakladateľa spoločnosti Giovanni Agnelli. Jeho predchodcom bol Fiat 2300 Coupé S.
Názov Dino sa objavuje v súvislosti s Fiatom, ale aj v súvislosti s Ferrari. Vznikol z mena Alfredo (syn Enza Ferrari), konkrétne zo zdrobneniny Alfredino, ktorý zomrel v roku 1956. Pred jeho smrťou sa začal vyvíjať motor V6, ktorý bol používaný v rokoch
1958-1960 v 1.5L triede formuly 2. Po rôznych pravidelných zmenách v jednotlivých závodných triedach bol uznávaný v rôznych súťažiach a používal sa v prevedení až do objemu 3,0l.
Fiat Dino vďačí za svoju existenciu predovšetkým vtedajším predpisom pre používanie motorov v závodoch formuly 2, ktoré by Ferrari bez pomoci Fiatu nebol schopný vlastnými silami splniť, predovšetkým kvôli vysokým výrobným nákladom.
Fiat Dino sa vyrábal v dvoch karosériových podobách ako Fiat Dino Coupé navrhnutý v dielni Bertone a Fiat Dino Spider s dizajnom od Pininfarina.
Fiat Dino Spider bol prvý krát predstavený na autosalóne v Turíne v roku 1966. O rok neskôr bol na autosalóne v Ženeve predstavený Fiat Dino Coupé.
Fiat Dino bol ponúkaný s dvoma druhmi motorov: so šesťvalcovým motorom s hliníkovým blokom, ktorého objem bol 1988 cm3 a výkonom 118 kW; a so šesťvalcovým motorom s liatinovým blokom s objemom 2418 cm3 a výkonom 132 kW (od roku 1969).
Ferrari používal rovnaké motory pre implementáciu konceptu motora umiesteného medzi prednou a zadnou nápravou pri jeho automobiloch, ktoré sa vyrábali od roku 1968 pod značkou Dino. Väčší motor bol použitý na začiatku 70. rokov v modeli Lancia Stratos, ktorý vyhral niekoľko svetových šampionátov v rally automobilov.
Výroba Fiatu Dino sa zastavila v roku 1974.
Technické parametre
Fiat Dino Coupé | Fiat Dino Spider | |
Dĺžka | 4510 mm | 4110 mm |
Šírka | 1700 mm | 1710 mm |
Výška | 1290 mm | 1270 mm |
Rázvor náprav | 2550 mm | 2280 mm |
Celková hmotnosť | 1220 kg | 1165 kg |
Max. rýchlosť | 210 km/h | 204 km/h |
Video: