Fiat Dino je športový automobil, ktorý bol prvý krát predstavený v roku 1966 pri príležitosti stého výročia narodenia zakladateľa spoločnosti Giovanni Agnelli. Jeho predchodcom bol Fiat 2300 Coupé S.

Fiat Dino

zdroj: wikipedia.org

Názov Dino sa objavuje v súvislosti s Fiatom, ale aj v súvislosti s Ferrari. Vznikol z mena Alfredo (syn Enza Ferrari), konkrétne zo zdrobneniny Alfredino, ktorý zomrel v roku 1956. Pred jeho smrťou sa začal vyvíjať motor V6, ktorý bol používaný v rokoch
1958-1960 v 1.5L triede formuly 2. Po rôznych pravidelných zmenách v jednotlivých závodných triedach bol uznávaný v rôznych súťažiach a používal sa v prevedení až do objemu 3,0l.
Fiat Dino vďačí za svoju existenciu predovšetkým vtedajším predpisom pre používanie motorov v závodoch formuly 2, ktoré by Ferrari bez pomoci Fiatu nebol schopný vlastnými silami splniť, predovšetkým kvôli vysokým výrobným nákladom.

Fiat Dino sa vyrábal v dvoch karosériových podobách ako Fiat Dino Coupé navrhnutý v dielni Bertone a Fiat Dino Spider s dizajnom od Pininfarina.
Fiat Dino Spider bol prvý krát predstavený na autosalóne v Turíne v roku 1966. O rok neskôr bol na autosalóne v Ženeve predstavený Fiat Dino Coupé.

Fiat Dino bol ponúkaný s dvoma druhmi motorov: so šesťvalcovým motorom s hliníkovým blokom, ktorého objem bol 1988 cm3 a výkonom 118 kW; a so šesťvalcovým motorom s liatinovým blokom s objemom 2418 cm3 a výkonom 132 kW (od roku 1969).

Ferrari používal rovnaké motory pre implementáciu konceptu motora umiesteného medzi prednou a zadnou nápravou pri jeho automobiloch, ktoré sa vyrábali od roku 1968 pod značkou Dino. Väčší motor bol použitý na začiatku 70. rokov v modeli Lancia Stratos, ktorý vyhral niekoľko svetových šampionátov v rally automobilov.

Výroba Fiatu Dino sa zastavila v roku 1974.

Technické parametre

Fiat Dino Coupé Fiat Dino Spider
Dĺžka 4510 mm 4110 mm
Šírka 1700 mm 1710 mm
Výška 1290 mm 1270 mm
Rázvor náprav 2550 mm 2280 mm
Celková hmotnosť 1220 kg 1165 kg
Max. rýchlosť 210 km/h 204 km/h

Video: