Fiat Panda

Toto mestské autíčko navrhnuté automobilkou Fiat, bolo prvý krát predstavené v roku 1980 s malými zmenami pokračovalo až do roku 2003. Druhá generácia začala v roku 2003 a vyrába sa až dodnes. Starší model je známy pod názvom “Stará panda”, novší model dostal názov “Nová panda” alebo “Nuova Panda” (v taliančine). Zaujímavé je, že toto auto vyhralo ocenenie Európskeho auta roku 2004. Je až pozoruhodné, že predaj áut Fiat Panda sa vyšplhal v priebehu 31 rokov až na 65 miliónov kusov.

Fiat Panda

zdroj: topspeed.com

Prvá generácia

V roku 1980 dizajn Pandy predstavoval typ “sedliackeho auta”. Hlavnými myšlienkami bola nízka cena, ľahká dostupnosť, úloha obyčajného úžitkového vozidla bez žiadnych doplnkov, ktoré umožňovalo jednoduchú údržbu a opravu. Neskorší a podobný postup výroby priniesli Citroen 2CV a Renault 4. Čo sa automobilky Fiat týka, Panda navrhnutá dizajnérom Giorgettom Giugiarom sa stala hlavnou maketou pre výrobu Fiatov v 80 – tych rokoch.

Po mechanickej stránke, prvý Fiat Panda vznikol práve zo súčiastok a častí iných typov Fiatu. Motory a prevodovky pochádzali z Fiatu 127 a v niektorých typoch dvojvalcová jednotka z Fiatu 126. Plán konštrukčne jednoduchého auta bol viditeľný i v zavesení zadných kolies, pri ktorých sa používali mŕtve nápravy z listových pružín. Neskoršia verzia vozidla priniesla mnohé vylepšenia, ale tento robustný duch jednoduchosti bol dodržaný po celú dobu životnosti výroby Fiatu Panda.

Mnohé konštrukčné prvky Pandy odrážajú jej praktickosť. Typickým príkladom sú posuvné sedadlá ktoré je možné sklopiť, napríklad aby ste vytvorili posteľ, alebo ich môžete jednoducho vybrať a zväčšiť tým nákladný priestor auta. Prvé Pandy celkovo obsahovali odnímateľné sedačky či umývateľné auto-poťahy, dverové výplne alebo okná, ktoré boli ploché, čo znamenalo lacnú a jednoduchú výrobu.

Fiat Panda sa stretol s obrovským úspechom, keď na oceneniach Európskeho auta roka skončil druhý a to práve v prvom sériovom roku svojej výroby. Prvé Pandy prišli na trh s dvojvalcovým motorom alebo štvorvalcom v Pande 45.

Fiat Panda 45 bola prvýkrát predstavená na autosalóne v Paríži v roku 1982 kde toto vozidlo ponúkalo mnoho vylepšení ako napríklad 5 stupňovú prevodovku.

Panda 4 x 4 bola predstavená v júni 1983 s parametrami: 965 cm3 a 36 kW a manuálne nastaviteľnou prevodovkou. O tieto úpravy sa zaslúžila rakúska firma Steyr-Puch, ktorá dodávala Fiatu celé hnacie ústrojenstvo, počnúc spojkami, prevodovkami, sedacími kĺbovými hriadeľmi, vrátane zadnej nápravy a brzdy. Tieto súčiastky boli spracovávané ďalej v Termini Imerse čo prispelo k zvyšovaniu kvality karosérie.

Drobné zmeny nastali v roku 1984, ktorý priniesol nové rady Fiat Panda s označením S, CL a L. Ku všetkým typom a verziám bol pridaný nový chladič a niekoľko ďalších drobných špecifikácii. Avšak mechanicky zostali autá nezmenené.

Fiat Panda

Prvá generácia, zdroj: wikipedia.org

Prvá úprava (1986 – 1991)

V roku 1986 získal Fiat Panda mnoho mechanických vylepšení. Vzduchom chladený dvojvalec bol nahradený vodou chladeným 4-cylindrovým  pohonom (45 – 50 koní). Tento nový model vodou chladeného motora predstavoval štvorvalec s jediným vačkovým hriadeľom. Zadné listové pružiny boli nahradené modernejším nezávislým systémom pomocou pevnej zadnej nápravy (Omega náprava), s vyvinutými pružinami.

Vylepšenia sa takisto preniesli i do interiéru automobilu. Neskoršie typy sa vyznačovali pozinkovaným telom, čo lepšie bránilo korózií. Dizajn zadného panelu bol tiež prerobený, rozšírený o oblúky. Takisto dvere dostali nový dizajn a okná, ktoré sa doposiaľ dali vysúvať len do štvrtiny pôvodnej dĺžky, boli odstránené a nahradené úplne vysúvacími oknami.

Nová inovácia prišla v Apríli 1986 zavedením motora 1301 cm3 s celkovým počtom 37 koní. Štandardne vybavená päťstupňová prevodovka bola k dispozícií vo variante “L”. Nový Panda Van bol na výber s naftovým i benzínovým motorom. Nevýhodou však bolo, že Panda Van ako dodávka nemal zabudované zadné sedadlá, kvôli priestoru. Zadné okná boli nahradené plastovými clonami. Batožinový priestor sa otváral obyčajne, ako dvere, štandardný hatchback nebol dostupný.

Rok 1987 priniesol so sebou zmenu v podobe novej Panda Young. Táto verzia “L” nepredstavovala len motor 34 koní, ale s novým modelom prišiel aj metalický lak, strešné okno, strešné nosiče, ostrekovače svetlometov a ďalšie. Tento model začal vychádzať v limitovanej sérií len 500 kusov, ale vďaka popularite predaja sa od roku 1989 začala výroba Pandy Young permanentne vyvíjať a stala sa stálym modelom kvôli svojej popularite.

Panda Elettra

Dvojsedadlová Panda Elettra prišla na trh v roku 1990 s plne elektrickým pohonom, čo je nám jasné už z názvu. Batérie obsadili priestor zadných sedadiel a časť motorového priestoru so silou 19 koní. Hmotnosť vozidla bola 1 150 kg, avšak cena Pandy Elettra bola vyššia ako cena ostatných vozidiel vyprodukovaných touto automobilkou.

Koniec výroby

Postupne od roku 1966 bol Fiat Panda postupne vyradený z výroby kvôli sprísneniu emisií a bezpečnostných postupov. Avšak vozidlo zostalo v Taliansku vo výrobe až do roku 2003. Celková životnosť Fiatu Panda – 21 rokov, predstavuje najdlhšiu životnosť takéhoto malého auta na európskom trhu. Zaujímavosťou ostáva, že predaj Fiatu Panda medzi rokmi 1999 – 2000 podstatne klesol a to najviac pre tvrdeniu, že ide o staromódne auto (podľa prieskumu v roku 2000).

Mnoho originálnych modelov Fiatu Panda už dávno podľahlo korózií, ale celkový vzhľad auta je možný doteraz vidieť na cestách v Európe a v niektorých častiach Veľkej Británie. Hoci sa už Fiat Pandy nevyrábajú, stále predstavujú akýsi kult automobilu symbolizujúci robustnosť, jednoduchosť a flexibilitu, ktorú si chváli veľa majiteľov.

Panda 4 x 4 bola lacným, veľkým, užitočným autom hlavne vo vidieckych oblastiach, zatiaľ čo ostatné vozidlá 4 x 4 boli väčšinou SUV.

Fiat Panda Marbella

Fiat Panda Marbella, zdroj: wikipedia.org

Panda Marbella

Španielsky výrobca automobilov SEAT vytvoril verziu Pandy, medzi rokmi 1980 – 1986. Keďže čerpal z originálneho modelu, tento typ auta dostal názov SEAT Panda. Zaujímavosťou je, že Pápež Ján Pavol II pri návšteve Španielska špeciálne jazdil v upravenom SEAT Panda.

Po tom čo Fiat predal časť svojich akcií SEATU, uskutočnili sa na Pande nemalé zmeny. Zadné dvere batožinového priestoru, kapota i nárazníky boli prepracované. Odvtedy bol tento zázrak vedený ako SEAT Marbella až do konca výroby v roku 1998. Po tom ako zmluva Fiatu s automobilkou SEAT vypršala v roku 1986, španielsky export zlyhal.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=o-8PaEVj2BE