Fiat Punto predstavuje automobil z rady Mini Fiat, ktoré priniesla automobilka Fiat na trh v roku 1993.
Prvá generácia Fiat Punto
Fiat Punto predstavovalo auto novej generácie po svojom predchodcovi Fiate Uno. Fiat Punto bolo zvolené za európske auto roku 1995. Štýlový dizajn je veľkou zásluhou talianskeho návrhára automobilov Giorgetta Giugiara. Typický dizajn Punta predstavovali zvislé zadné svetlá, ktoré síce nepatrili medzi Giugiarov prvotný model ale boli pridané neskôr. Konkurenčné ceny Volkswagenu Polo a Opel Corsa dopomohli k okamžitému úspechu v predajnosti Fiatu Punto na európskom trhu.
Motor a výbava
S meniacim sa dizajnom Punta sa menil i motor tohto vozidla. Celkový vývoj prešiel od 1,1L a 1,2L až ku konečnému 1,7L dieselovému motoru. Môžeme teda povedať, že Punto prešiel tromi verziami. Prvá verzia Fiat Punto ELX 75 s výkonom 56 kW, druhá a vylepšená – Punto ELX 85 s výkonnosťou motora 64 kW a tretia verzia s 45 kW výkonom.
Fiat Punto sa môže pochváliť i športovým modelom, ktorého motor neskôr nahradil predchádzajúci model ELX 85. Tento športový motor sa mohol pýšiť kapacitou 1.6L 8V a silou 88 koní.
Špičkový model predstavoval Fiat Punto UNO Turbo s turbomotorom a výkonom 100 kW, ktorý bol schopný dosahovať rýchlosť cez 200 km/h a dokázal zrýchliť z 0 na 100 km/h iba za necelých 7,9 sekundy. Nový typ sa predstavil i s modernou 5-stupňovou prevodovkou.
Kabriolet
Fiat Punto Convertible, čiže kabriolet, bol verziou vozidla s nastaviteľnou zasúvacou strechou na plný elektrický pohon. V tej dobre predstavovalo Fiat Punto Convertible jedno z najlacnejších vozidiel s otvorenou strechou na svete. Samozrejme v Taliansku sa vyrobilo i zopár tipov s manuálne odnímateľnou strechou.
Zvláštnu verziu predstavovalo Fiat Punto šiestich rýchlostí s názvom Fiat Punto 55 s automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Neskôr sa na trhu predstavil Fiat Punto Selecta s automatickou prevodovkou a Fiat Punto ED (Economic Drive), ktorého 5-stupňová prevodovka bola navrhnutá kvôli vysokej spotrebe paliva.
Druhá generácia Fiat Punto
Druhá generácia výroby Fiat Punto začala koncom roku 1997 a bola označená ako Projekt 188. Výrazný štýl a dizajn pôvodného Punta ostal zachovaný, avšak interiér a podvozok boli úplne prepracované. Nový Fiat Punto Druhej generácie sa mohol pýšiť novým znakom Fiatu na svojej maske.
Nový model ponúkal i športové verzie. So šesťstupňovou prevodovkou alebo so sekvenčným modelom manuálneho riadenia s 6 rýchlostnými stupňami a siedmym pre športový model. Tento model s 1.8L motorom dokázal zrýchliť z 0 na 100 km za 8 sekúnd. K výbave sa pridali hlbšie nárazníky, zadný spojler, bočné prahy, a nové kolesá z ľahkej zliatiny.
Fiat Punto Druhej generácie prijal i elektrický posilňovač riadenia – Dualdrive, ktorý je postavený na využívaní elektrického motora pred hydraulickým, pumpou poháňaným motorom. To má za následok zníženie spotreby pohonných hmôt a tým aj menší vplyv na životné prostredie. Spotreba paliva predstavuje 5,6 l na 100 km a v meste len 3,9 l na 100 km.
Začiatkom roku 2003 sa automobilka Fiat mohla pýšiť vyprodukovaním až neuveriteľných 5 000 000 áut typu Punto. V tom istom roku sa uskutočnili i nemalé zmeny v interiéri a motoroch v dôsledku zmien pravidiel bezpečnosti chodcov.
V roku 2005 bol Fiat Punto štvrtým najpredávanejším modelom v Európe v sérií automobilov super mini. Čo je zaujímavé, výroba Fiat Punto prenikla i do Srbska.
Fiat Punto pretekárom
Punto sa stal obľúbeným vozidlom najmä u pretekárov kvôli jeho nízkej cene a širokej dostupnosti náhradných dielov. Preto kvôli rôznym súťažiam bolo vyrobené i Fiat Punto Really. Tieto súťažiace vozidlá vychádzajú predovšetkým z novej tretej generácie Fiatu Punto. Dôraz sa kladie hlavne na pohon všetkých štyroch kolies a dvojlitrový motor s výkonom 210 kW.
V roku 2007 Fiat Punto súťažil ako prvý dieselový automobil. Pretekárom s Fiat Punto sa podarilo vyhrať niekoľko majstrovstiev a to najmä na talianskej rely v roku, na majstrovstvách Európy a v neposlednom rade i na medzinárodnej súťaži.
Video: