Fiat X1/9 bol malý športový dvojmiestny automobil so štvorvalcovým motorom, ktorý bol vyrábaný v rokoch 1972 až 1988 v dizajnérskom štúdiu Bertone s technikou spoločnosti Fiat. Predchodcom Fiatu X1/9 bol Fiat 850 Spider a nástupcom bol Fiat Barchetta.
V roku 1972 sa Fiat X1/9 prezentoval ako člen rodiny Fiatu 128. Disponoval s význačnou vlastnosťou, motorom uprostred, čo mu dávalo predovšetkým športové vlastnosti. Vedľa svojej športovej línie exceloval Fiat X1/9 tiež vo verzii ako tzv. kabriolet bezpečnosti Targa s masívnym ochranným oblúkom proti prevráteniu. Fiat X1/9 s typovým radom W 116 bol jediný automobil svojej doby, ktorý spĺňal prísne požiadavky pri crash testoch.
Fiat X1/9 bol vyrábaný v dvoch sériách. Prvá séria je nazývaná ako 1300-vka so štvorvalcovým 1,3L motorom a druhá, nazývaná 1500-vka, mala štvorvalcový 1,5L motor. Špeciálnymi závodnými modelmi boli Filipinetti X1/9, X1/9 Abarth a Icsunonove Dallara.
Fiat chcel koncom 80. rokov ukončiť distribúciu Fiatu X1/9, pretože dôležitý zahraničný trh v USA sa stal nezaujímavý pre spoločnosť Fiat, z dôvodu poklesu odbytu. Oporu vtedajším americkým obchodom robili Fiat 124 Spider, Fiat X1/9 a Fiat Ritmo 131. Približne 75 % vyrobených Fiatov X1/9 sa vyviezlo do USA. Bertone, ktorý auto navrhol a zostrojil karosériu, navrhol nový automobil pod značkou Bertone X1/9 a naďalej sa ponúkal pod touto značkou. Bertone vybavil automobil v priebehu ďalšieho roka novými zlepšeniami (kožené sedadlá, klimatizácia a elektrické ovládanie okien).
V roku 1988 bol dokončený predaj približne 165 000 kusov automobilov Fiatu X1/9, výroba bola skončená v roku 1987. V tom istom roku bola zhotovená posledná špeciálna edícia pod názvom Grand Finale vybavená metalízou v modrej a červeno-hnedej farbe, určená predovšetkým pre anglický trh.
Technické parametre:
Dĺžka | 3830 mm |
Šírka | 1570 mm |
Výška | 1170 mm |
Rázvor náprav | 2202 mm |
Celková hmotnosť | 1080 kg |
Priemerná spotreba paliva | 9-12 l/100 km (pre verziu s 1,5 l) |
Max. rýchlosť | 170 km/h |
Video: